دستگاه‌های فن کوئل (Fan Coil Unit)

یکی از تجهیزات متداول سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که به کمک جریان آب گرم یا سرد، هوای محیط را تعدیل می‌کنند. این دستگاه‌ها از یک فن و یک کوئل (مبدل حرارتی) تشکیل شده‌اند که آب گرم یا سرد از کوئل عبور می‌کند و فن هوا را از روی کوئل عبور داده و به محیط انتقال می‌دهد. انواع مختلف فن کوئل‌ها برای استفاده در فضاهای مختلف وجود دارند. در ادامه به بررسی انواع فن کوئل و مناسب بودن آن‌ها برای فضاهای گوناگون می‌پردازیم:

  • فن کوئل سقفی توکار

این نوع فن کوئل‌ها داخل سقف کاذب نصب می‌شوند و تنها دریچه‌های خروجی هوا دیده می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل عدم اشغال فضای کف، برای فضاهایی که نیاز به طراحی زیبا و مینیمالیستی دارند، مثل آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر کار، بسیار مناسب هستند. همچنین به دلیل صدای کم، گزینه‌ی خوبی برای فضاهای اداری، هتل‌ها، و بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند.

انواع دستگاه فن کوئل و مزایا و معایب

مزایا:

طراحی پنهان

صدای کم

مناسب برای فضاهای کوچک و متوسط

معایب :

نصب و تعمیرات دشوارتر به دلیل قرارگیری در سقف

  • فن کوئل دیواری

فن کوئل‌های دیواری شبیه به کولرهای گازی دیواری هستند و به دیوار نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها برای فضاهایی که امکان نصب سقف کاذب وجود ندارد یا اولویت با استفاده حداکثری از کف فضا است، مناسب هستند. استفاده از آن‌ها در فضاهای مسکونی کوچک، دفاتر کار، و مغازه‌های کوچک مرسوم است.

انواع دستگاه فن کوئل و مزایا و معایب

مزایا:

نصب آسان

اشغال نکردن فضای کف

مناسب برای فضاهای محدود

معایب:

زیبایی کمتری نسبت به فن کوئل‌های توکار

  • فن کوئل زمینی

این نوع فن کوئل‌ها به‌صورت مستقل روی زمین نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها برای فضاهایی مناسب هستند که امکان نصب در سقف یا دیوار وجود ندارد یا لازم است که دستگاه به راحتی قابل دسترسی و نگهداری باشد. این نوع بیشتر در فضاهای بزرگ مانند سالن‌های کنفرانس، هتل‌ها، و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

فن کویل زمینی

مزایا :

دسترسی آسان برای تعمیر و نگهداری

کاربری آسان در فضاهای بزرگ

راندمان بالاتر در سرمایش و گرمایش

معایب :

اشغال فضای کف

ظاهر نامناسب برای برخی فضاهای مدرن

  • فن کوئل کاستی چهار طرفه

این دستگاه‌ها به‌صورت توکار در سقف نصب می‌شوند و هوا را از چهار طرف به بیرون هدایت می‌کنند. این نوع فن کوئل‌ها برای فضاهای بزرگ و باز که نیاز به توزیع یکپارچه هوا دارند، مثل سالن‌های بزرگ، رستوران‌ها، و لابی‌ها مناسب هستند.

فن کویل کاستی

مزایا :

توزیع یکنواخت هوا

مناسب برای فضاهای باز و بزرگ

معایب :

نیاز به فضای سقفی بزرگ‌تر

هزینه نصب بالاتر

  • فن کوئل کانالی

این نوع فن کوئل‌ها به صورت مرکزی نصب می‌شوند و هوا از طریق کانال‌ها به چندین فضا هدایت می‌شود. فن کوئل‌های کانالی برای فضاهای بزرگ و چندگانه مانند برج‌ها، مجتمع‌های مسکونی، و ادارات بزرگ مناسب هستند. یکی از مزیت‌های این سیستم این است که می‌تواند به صورت مرکزی چندین اتاق یا بخش مختلف را همزمان تهویه کند.

انواع دستگاه فن کوئل و مزایا و معایب

مزایا :

تهویه همزمان چندین فضا

مناسب برای ساختمان‌های بزرگ

معایب

نیاز به کانال‌کشی گسترده

هزینه نصب و نگهداری بالاتر

نتیجه‌گیری :

انتخاب نوع مناسب فن کوئل بستگی به ویژگی‌های فضا و نیازهای تهویه‌ای دارد

– برای فضاهای کوچک و متوسط با طراحی مدرن و مینیمالیستی، فن کوئل‌های سقفی توکار و دیواری بهترین گزینه‌ها هستند.

– برای فضاهای بزرگ‌تر که نیاز به تهویه یکپارچه دارند، فن کوئل‌های کاستی چهار طرفه و کانالی گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

– در نهایت، فن کوئل‌های زمینی برای فضاهایی که امکان نصب دستگاه‌های توکار وجود ندارد و دسترسی به دستگاه‌ها مهم است، کاربرد دارند.

اما امروزه فن کوئل های کانالی بیشترین تقاضا رو دارن به دلیل اینکه با توجه به محدود بودن فضا ها و اهمیت بیش از قبل به زیبایی بهترین گزینه همان فن کوئل های کانالی می باشد فن کوئل کانالی از  طریق کانال کشی صحیح و اصولی و به کمک دریچه های تنظیم هوا فعالیت میکند . دریچه های تنظیم هوا قسمت بسیار با اهمیتی از این فرایند را به عهده دارند  چون اگر دریچه ی زیر دستگاه (مکش) درست و اصولی قرار نگیرد و هوا را به درستی به داخل دستگاه هدایت نکند و دریچه های خطی و اسلوت (دهش ) هوای سالم و مطبوع را با شدت اصولی و به طور یکنواخت در محیط پخش نکنن فعالیت دستگاه مختل شده و بازدهی کامل را ندارد .