سیستم گرمایشی

یکی از پر اهمیت ترین عامل در تامین راحتی و سلامتی افراد در محیط های زندگی و کار است. تاریخچه سیستم گرمایشی به دوران باستان باز می‌گردد. در اوایل زمان، انسان‌ها برای گرم شدن از آتش و چیدن چوب‌ها استفاده می‌کردند. سپس با گذشت زمان از آتش کوره‌ها به منظور گرمایش استفاده شد. در دوران قرون وسطی، سیستم‌های گرمایشی پیچیده‌تری توسعه یافت و از شوفاژ‌ها و تهیه کننده‌های گرمایش استفاده می‌شد.

 

تاریخچه سیستم گرمایشی

گرمایش و سیستم های گرمایشی در زندگی بشر فراز و فرودهایی داشته که در این مقاله سعی در توضیح مختصری راجع به تاریخچه گرمایش داریم. در طول دوران مختلف تاریخی بشر همواره به دنبال راه هایی بوده است تا از خود در برابر سرما محافظت نمایند. این موضوع در طی سال ها دستخوش پیشرفت هایی گردیده و امروزه با استفاده از فناوری های جدید سیستم های گرمایشی خانه هایمان گرم و ایمن شده است.از مزیت های سیتم های گرمایشی جدید تعمیر و نگهداری آسان با انجام یک سرویس سالیانه و هزینه ای مناسب است .امروزه با چرخاندن یک کلید و تنظیم ترموستات گرمای خانه را کنترل کرد و درمصرف انرژی صرفه جویی میکنیم. این در صورتی است که همیشه این گونه نبوده است .

اجداد اولیه ما از آتش در غارها برای گرم نگه داشتن خود استفاده می کردند. البته در سال های بعد سیستم گرمایش متنوع شد ولی همچنان تا حدود قرن چهاردهم اجاق گاز حرف اول را میزد و رایج ترین وسیله مورد استفاده برای گرمایش بود.

شواهدی وجود دارد که کره ای ها از نوعی گرمایش از کف به نام اندل استفاده می کردند. آتشی توسط چوب در زیر یک بنا راه می انداخته و گرمای آتش را جذب و به خانه منتثل می کردند.اجزای اصلی اندل سنتی عبارتند از آگونگی (جعبه آتش یا اجاق گاز) که از اتاق مجاور که معمولا اتاق خواب یا اشپزخانه بود قابل دسترسی است.یک ماسونری که زیر آن گذر گاه های افقی دود قرار گرفته است و یک دودکش عمودی  و مستقل بر روی دیوار بیرونی مقابل که دود از آن خارج می شود.

تاریخچه سیستم گرمایشی

آندل به طور سنتی قبل از دهه 1960 به عنوان بخشی از زندگی مردم مانند نشستن غذا خوردن و خوابیدن و سایر تفریحات اکثر خانه های کره ای مورد استفاده قرار میگرفت.

کره ای ها عادت دارند روی زمیین بنشینند و بخوابند و به جای میز های بلند با صندلی روی میز های کوتاه کار کرده و غذا بخورند

سوخت این کوره ها عمدتا کاه و  شلتوک برنج و ضایعات محصولات کشاورزی و یا هرنوع هیزم خشک شده بود.

500سال قبل میلاد رومی ها از سیستم گرمایش هیپوکاست استفاده میکردند به این گونه که ساختمان ها بر روی ستون ساخته میشدند و کف و دیوارها دارای فضاهایی در آنها بودند آتش ها در زیر ساختمان ها روشن شده و اجازه میدادند گرما از کف و دیوارها عبور کنند و از طریق دودکش در سقف خارج شوند. این روند به طور موثرساختمان را گرم میکرد بدون اینکه اجازه دهد دود هوای داخل خانه را آلوده کند. هیپوکاست برای گرم کردن حمام ها و سایر ساختمان های عمومی و حتی در ویلاهای طبقه بازرگانان ثروتمند در روم باستان استفاده میشد.

تاریخچه سیستم گرمایشی

گرمایش در قرون وسطی هیچ گونه پیشرفت عمده ای نکرد اجاق با سقف باز همچنان منبع اصلی گرمایش خانه بود.

با اختراع دودکش در قرن دوازدهم شومینه شروع به جایگزینی اجاق گاز کرد که توسط سوراخی در مرکزسقف تخلیه میشد.دودکش باعث شد که شومینه در کنار اتاق قرارگیرد

شومینه تا قرن 17 کماکان منبع اصلی گرمایش خانه ها بود قرن نوزدهم  اختراع رادیاتور در روسیه و بخاری برقی توسط توماس ادیسون صورت گرفت.

استفاده از دیگ های رادیاتور و بخار یا آب گرم برای گرم کردن خانه ها پس از جنگ داخلی رایج شد حتی کاخ سفید و و ساختمان کنگره  با سیستم گرمایش بخار مجهز شدند.

در قرن بیستم سیستم های گرمایش دستخوش تغییرات فراوان گردید که در ادامه به انواع آن ها میپردازیم

1)سیستم گرمایش مرکزی:این سیستم ها شامل یک یا چند دستگاه گرمایش مرکزی بودند که گرمایش را برای تمامی اتاق ها یا فضا ها ایجاد می کردند.این دستگاه ها معمولا براساس سوخت های فسیلی مانند نفت،گازیا ذغال سنگ کار میکردند.

2)بخاری: بخاری توسط شرکت پیتیت و اسمیت طراحی و تولید شد سوخت بخاری های قدیمی توسط هیزم و ذغال سنگ تامین میشد. در ابتدایی ترین بخاری های گازی از گاز ذغال سنگ برای ایجاد گرمایش استفاده میشد و دیگر احتیاجی به سوزاندن هیزم و چوب نبود.طراحی اولین بخاری به این شکل بود که یک بدنه مستحکم محفظه احتراق(کوره) را در خود جای داده بود.گاز طبیعی به داخل کوره تزریق می شود و بایک شعله کوچک آن را روشن می کند. در این بخاری ها امکان کنترل حرارت وجود نداشت و از ایمنی کمی برخوردار بود

سپس با گازکشی شهری و تولید بخاری های مدرن سوخت مصرفی به گاز شهری و تغییر کرد وبه مرور زمان بخاری هایی مدرن تولید و برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفت

3)رادیاتورها: فرانتس سان گالی یک کارآفرین و مخترع روسی بود که به عنوان یکی از مخترعین رادیاتور در دنیا شناخته می شود.او به طور قابل توجهی به سیستم گرمایش مرکزی مدرن کمک کرد او نام این اختراع را رادیاتور یا همان (جعبه داغ) گذاشت.

سیستم گرمایشی

رادیاتور قسمتی از یک سیستم گرمایشی است آب گرم شده توسط پکیج،موتورخانه یا دیگ چگالی وارد رادیاتور می شود این رادیاتور دمای آب گرم را در محیط ازاد می کند تا موجب گرمایش محیط شود. در بسیاری از خانه ها و ساختمان ها از رادیاتور برای گرمایش استفاده میشد.این دستگاه ها حرارت را از یک منبع گرمایشی دریافت می کردند و آن را به اطراف منتقل میکردند.

4) پنکه های برقی:برای گرم کردن هوا در محیط هایی کوچک مورد استفاده قرار میگرفت در واقع این وسیله نوعی بخاری برقی میباشد که به شکل پنکه طراحی شده برای تولید گرما در این دستگاه ها از المنت های برقی یا لامپ هالوژن استفاده میشود و پره های پنکه در جلوی منبع حرارت قرار میگیرد و با چرخش پنکه ها گرمای ایجاد شده در محیط پخش می گردد.مزیت این پنکه ها نسبت به بخاری های برقی همین پخش کردن هوای گرم تولید شده در محیط میباشد.

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های گرمایشی نوینی مانند گرمایش مرکزی، پمپ‌های گرمایشی، و رادیاتورها اختراع شدند. امروزه، سیستم‌های گرمایشی با استفاده از انرژی‌های مختلف مانند گاز، برق، نفت و حتی انرژی خورشیدی عملیاتی هستند و به افراد کمک می‌کنند تا در محیط‌های گرم و راحت زندگی کنند

به مرور زمان انسان با کسب علم و فناوری دست به تولیداتی میزند تا زندگی را هرچه بیشتر برای خود آسان کند به این شکل که امروزه سیستم های گرمایشی مدرن تری مورد استفاده قرار میگیرد و بخاری ها و رادیات ها و منابع گرمایشی قدیمی جای خود را به سیستم های بسیار مدرن و پیشرفته داده مانند :

– سیستم های گرمایش از کف که این سیستم بسیار مورد استقبال قرار گرفته زیرا هیچ جایی از محیط را اشغال نمیکند کم مصرف بوده و مانند بخاری ها هیچ گونه دوده و آلودگی در محیط تولید نمیکند کاملا ایمن هست و خطر گاز گرفتگی ندارد و یا مانند رادیاتور ها احتیاج به منبع یا پکیج و اختصاص دادن فضایی برای آن ها ندارد.

با این همه مزایایی که برای سیستم گرمایش از کف بیان کردیم لازم به ذکر است که این سیستم فقط قادر به گرم کردن محیط می باشد ولی در فصول گرم سال همچنان نیازمند وسایل سرمایشی نیز میشویم ولی لازم به ذکر است که راه حل این موضوع فقط استفاده کردن از دستگاه های فن کوئل و چیلر و انوا ع هواساز ها میباشد به این شکل که این دستگاه ها در تمامی فصول سال هوای مطبوع را تولید کرده و نیاز به وسیله ی گرمایشی یا سرمایشی به طور جداگونه نمیباشد . این دستگاه ها دارای سنسور کنترل دما بوده و مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و نیازمند یک کانال کشی و خرید خود دستگاه و دریچه تنظیم هوا میباشند. کانال کشی و نصب دستگاه که توکار بوده و دیدی ندارد اما دریچه های تنظیم هوا در محیط بیرونی نصب شده و ظاهر آن بسیار پر اهمیت میباشد.

دریچه های تنظیم هوا انواع گوناگونی دارند که بنا به اندازه محیط و نوع دستگاه میتوان آن هارا انتخاب کرد. شرکت هوانسیم شرق یکی از قدیمی ترین ها در حوزه تولید دریچه های تنظیم هوا میباشد که این امکان را فراهم کرده تا با فرستادن همکاران با تجربه و زبده خود به محیط بادرنظر گرفتن اندازه محیط ،کاربری محیط، نوع دستگاه و بودجه مدنظربهترین و کاربردی ترین نوع دریچه تنظیم هوارا پیشنهاد میدهند و بعد از اندازه گیری محل مورد نظر در کارگاه از بهترین متریال موجود یعنی ورق های آلومینیوم با ضخامت بالا و رنگ های الکترواستاتیک که در صنعت خودرو سازی استفاده میشود و دستگاه های بروز و مدرن دریچه های تنظیم هوا را اماده و به محل همراه با تکنسین نصب ارسال میکنند و بعد از نصب کار و گرفتن تست سلامت کالا آن را تحویل میدهند.

این روال برای تمامی دریچه های تولیدی( دریچه های خطی،مشبک لانه زنبوری،اسلوت،طرح اسلوت،اتاق عمل و اگزاست،دسترسی به زیر فن کوئل،داکت اسپیلت و هوا ساز،رفت چهارگوش و گرد،دسترسی به داکت و دریچه های رفت جت نازل و تایلی) در شرکت هوانسیم شرق صدق میکند .